• Telefon : 06 30 300 4522

Milyen pedagógiát, nevelési elveket alkalmazunk a gödi Kuckó Óvodában?

A Kazinczy utcai családi házban berendezett Kuckó Ovihoz immár 17 évfolyam kötődik kellemes emlékekkel.
Nevelési elveink, akárcsak munkatársaink, alakulásunk óta változatlanok, bár az igényekkel összhangban gyakran kiegészülnek egy-két színfolttal.

A Kuckó Ovi mindennapjainak két legfontosabb alappillére a mozgás és a természetközeliség.

Egy kicsi mozgás mindenkinek kell
a testmozgár fontos az óvodában is

“A mozgás sok mindenre gyógyszer, de nincs olyan orvosság, amely a mozgást helyettesítené.” /görög közmondás/

A gyermekek ebben a korban szinte minden területen a mozgáson keresztül képesek a leghatékonyabban fejlődni. Kutatások bizonyítják, hogy a rendszeres mozgás nem csak a testi, de a szellemi képességeket is egyértelműen fejleszti, programunkban ezért kiemelt szerepet szánunk a rendszeres testnevelésnek. Ez rendkívül fontos az egészség megőrzése miatt is.

Éljünk természetesen
gyermek-termeszet

Épp ilyen fontosnak tartjuk, hogy a gyermek a környezetével összhangban fejlődjön, ismerje meg az élővilágot, a hagyományokat, és ami a legfontosabb: a lehető legtöbb időt töltse a szabad levegőn.

A foglalkozásokon lehetőséget adunk a minél több érzékszervvel való tapasztalatszerzésre, az élmények több szempontú felidézésére. Felhívjuk figyelmüket az élőlények szeretetére, óvására. Sokat sétálunk, kirándulunk, tevékenykedünk az udvaron, így ezek a foglalkozások az egészség védelmével is szorosan összefüggnek.

Két alappillérünk mellett nagy hangsúlyt fektetünk a többi nevelési területre is.

Az egészségfejlesztés, a környezettudatos nevelés, a mese-vers, az ének-zene,  a vizuális nevelés, a matematikai tapasztalatszerzés, a munkajellegű tevékenységek mind-mind a mindennapok részei, ám lehetőség szerint ezeket a tevékenységeket is sok mozgással kombináljuk, számos esetben a szabad levegőn.

Ének-zene, énekes játék

„Nem lehet egészen boldog az ember, akinek nem öröm a zene.” /Kodály Zoltán/

A népi gyermekjátékok, mondókák, népdalok és hozzájuk fűződő szokások, táncok tanításával megalapozzuk a gyermekek zenei anyanyelvét.

A hagyományos népzene-néptánc mellett a gyermekek minden héten gitáros énekfoglalkozásokon ismerkednek meg az egyéb zenei irányzatokkal.

Vers-mese

„Mit nevetsz? A mese Rólad szól! Csak a név más…” /Horatius/

A gyermekek örömmel hallgatnak verset, mesét, báboznak, ismert meserészleteket dramatizálnak. Sőt, maguk is költenek mesét, elbeszélést.

Gyakran lapozgatnak képes, mesés, verses könyveket, játékaikba beleszövik az ismert, kedvelt mesei motívumokat.

Drámajátékok

„S nem szűntem örvendezni magamon, hogy ami tetszik, azzá változom” /Szabó Lőrinc/

A “színészkedés”, dramatizálás rendkívül sok fejlesztési lehetőséget rejt. A gyermek kijátszhatja érzelmeit, félelmeit, feszültségeit, közben fejlődik fantáziája, kifejezőképessége, megtanul mások jelzéseire figyelni, együttműködni társaival.

Ezért a gyermekeknek heti rendszerességgel drámafoglalkozásokat is tartunk.

Vizuális nevelés

„Én eddig tudtam, hogy van két kezem, s az ujjaim száma tíz. De nem tudtam, hogy ilyen ujjaim vannak, amikkel szépet lehet csinálni” /egy 7 éves kislány szavai/

A gyermekek a legkülönfélébb alapanyagokból alkothatnak.

Miközben rajzolnak, festenek, gyűrnek, tépnek, nyírnak, vágnak, ragasztanak, hajtogatnak, megismerkednek a különböző anyagok tulajdonságaival, élmény- és fantáziaviláguk gazdagodik, fejlődik esztétikai érzékük és a szép iránti fogékonyságuk.

Matematikai tartalmú tapasztalatok

„Az egyetlen igazi tanulás: a lényegünkben szunnyadó tudásnak tevékennyé ébresztése” /Weöres Sándor/

A környező valóság formáival és mennyiségi viszonyaival való megismerkedés alatt a gyermekek előbbre jutnak az önálló tapasztalatszerzésben.

Közben fejlődik a megfigyelés, konstruálás, ítéletek megfogalmazása és a kreatív gondolkodás képessége.

Munkajellegű tevékenységek

„Más-más életkorban más-más tett illik.” /Plautus/

A gyermekek fokozatosan és sikerrel végzik el önmaguk kiszolgálását, részt vesznek a terem és az udvar rendben tartásában, segítenek a foglalkozások eszközeinek kiosztásában és összeszedésében, bekapcsolódnak a csoportszoba dekorálásába, ünnepek előtti díszítésébe.

Tavasszal ágakat hajtatnak, magokat csíráztatnak.

Mindlab foglalkozások

A gyerekek a Yale egyetemen kifejlesztett világhírű módszer alapján, táblás logikai játékok segítségével fejleszthetik képességeiket.

Iskolai előkészítés

“A tanulás ne lecke legyen a gyermeknek, hanem szívdobogtató élmény!” /József Attila/

Óvodánk az iskolaelőkészítés kritikus feltételeinek fejlesztését Lóczi Tünde óvodai szakértő módszertani anyagának segítségével, komplex módon segítő játékokkal, a gyermekek fejlődéséhez rugalmasan igazodó, differenciálásra alkalmas feladatokkal igyekszik megvalósítani.

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a fejlesztés elvezesse a gyermekeket a tudásvágy kialakulásához.

Választható foglalkozások

  • Néptánc – Népdalok, népi játékok és persze rengeteg tánc hetente egyszer.
  • Angol – Heti egy-egy foglalkozás a kicsiknek és a nagyoknak.
  • Balett – A heti egyszer, a délutáni órákban megtartott foglalkozásokon a gyermekek a jazzbalett alaplépéseit ismerhetik meg – persze játékos formában.
  • Úszás – A gyermekekkel igény szerint hetente egyszer, a reggeli-délelőtti órákban képzett úszásoktató foglalkozik.
  • Korcsolya – Játékos foglalkozások a jégen, telenként hetente egyszer, a téli sportok kedvelőinek.